تجمیع پلاک ساختمان چیست؟

آموزش تخصصی عمران

تجمیع پلاک ساختمان چیست؟

۲ بازديد ۰ ۰ ۰ نظر

تجمیع قطعات همواره مورد توجه شهرداری‌ها بوده به طوری که برای تشویق مالکان، در صورت تجمیع قطعات، تراکم‌های تشویقی به آن‌ها می‌دهند. البته قانون تجمیع پلاک فقط برای شهرداری‌ها مزیت ندارد بلکه برای سازندگان نیز مزایای خوبی را به همراه خواهد داشت.

فرض کنید دو قطعه زمین که هر کدام 150 مترمربع است در کنار یکدیگر قرار گرفته است. در یک قطعه زمین 150 متری نمی‌توان ساختمان خوبی ساخت چرا که متراژ کم باعث محدودیت در ساخت فضاهای استاندارد می‌شود. اما اگر این دو قطعه زمین با هم تجمیع شوند به طوری که به جای ساخت دو ساختمان، در 300 متر مربع یک ساختمان بسازیم، فضای بیشتری خواهیم داشت.

شهرداری از تجمیع قطعات استقبال کرده و مالکان را به این کار تشویق می‌کند به طوری که اگر سازنده‌ای طبق قوانین مربوطه به تجمیع قطعات بپردازد شهرداری 20 درصد تراکم تشویقی برای ساختمان در نظر می‌گیرد.

فرض کنید ساختمانی 5 طبقه با سطح اشغال 60 درصد و در مجموع 300 درصد داریم. درباره ریزه کاری‌های سطح اشغال و محاسبه آن در یک مقاله کامل صحبت کردیم. برای مطالعه آن روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. در صورتی که قرار باشد شهرداری تراکم تشویقی مثلا به اندازه 20 درصد به سازنده بدهد یعنی سطح اشغال به جای 300 درصد، 320 درصد خواهد بود.

منظور از تجمیع قطعات این است که چند زمین با هم تجمیع شده و یکپارچه شوند تا زمینی با متراژ بزرگتر برای ساخت ساختمان داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آکادمی عمران مراجعه نمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بلاگ 9 ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.